Úvod   Kontakt English   Deutsch   Español   日本語
 
Program projektu
Koncerty
Výstavy
Hudební festivaly
Opery
Ostatní

W. A. Mozart a Praha
Mozartovy pražské návštěvy
Po stopách Mozarta v Praze
Skladby W. A. Mozarta
spojené s Prahou

Aktuality
Dílo W. A. Mozarta
Ke stažení
Press
Vstupenky
Partneři projektu
Projekty ostatních pořadatelů
TV spoty
Rozhlasové spoty


 

       
 
Don Giovanni KV 527
La clemenza di Tito KV 621
Pražská symfonie KV 504
Klarinetový koncert A dur KV 622
Bella mia fiamma, addio… – Resta, oh cara KV 528
Figarova svatba KV 492
 
       

       
 





V roce 1790 Leopold II., nástupce Josefa II. na rakouském trůně, souhlasil s tím, aby byl korunován českým králem. Českým stavům na korunovaci velmi záleželo, neboť v ní viděly příležitost, jak posílit svůj poměrně malý vliv na správu země. Chtěly proto korunovaci připravit co možná nejslavnostněji – začalo se přemýšlet o opeře. Ve smlouvě, kterou uzavřely stavy se zkušeným impresáriem Guardasonim, ale kupodivu není uvedeno Mozartovo jméno. Guardasoni měl tedy při výběru skladatele volnou ruku, a protože znal Pražany, kteří Mozarta milovali, oslovil právě jeho.

Věc velmi spěchala, objednávka nadto zastihla Mozarta plně zaměstnaného a vyčerpaného prací na Kouzelné flétně a Requiem. Nabídku ale musel přijmout, kritická finanční situace mu neumožňovala jinak. Protože nebyl čas zajistit nové libreto, měl Mozart složit operu na námět La Clemenza di Tito (Titova laskavost) libretisty Pietra Metastasia. I kvůli textu libreta nedosahuje dílo takové dramatičnosti jako třeba Figarova svatba či Don Giovanni.

Datum premiéry bylo stanoveno na 6. září 1791, večer po korunovaci. I přestože operu interpretovali přední členové Guardasoniho společnosti, očekávaný výsledek se nedostavil. Představení se směla zúčastnit pouze společenská elita monarchie a ta z Nosticova divadla spokojena rozhodně neodcházela. Císařovna Marie Luisa prý o skladbě dokonce prohlásila, že je to „porcheria tedesca“, německé svinstvo. Tito zcela propadl.

Mozart zklamaný pražským neúspěchem odjíždí zpět do Vídně, kde mu zbývá už jen několik posledních měsíců života. Jedinou satisfakcí za namáhavou práci pro něj byl ohlas pražského publika, které prý další provedení přijalo mimořádně – tleskalo se za každým číslem.

Jan Hron - zdroje

 
       

 
BVA International
Česká filharmonie
Český rozhlas
Editio Bärenreiter Praha
Hlavní město Praha
Muzeum W. A. Mozarta
Bertramka - Comenius
Národní divadlo
Národní knihovna ČR
Národní muzeum
Obecní dům
Opera Mozart
Pražská komorní filharmonie
Pražské hudební slavnosti
Pražské jaro
Státní opera Praha
Struny podzimu
Symfonický orchestr
Českého rozhlasu
Symfonický orchestr
hl. m. Prahy FOK
 
     
© BVA International 2005